Pages

Photobucket
Dan ingatlah ketika Luqman berkata kepada anaknya, di wakttu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.” ( Surah Al-Luqman : 13)

Sabtu, 6 November 2010

Fitrah Beriman

Dari Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dari Abu Hurairah r.a telah menegaskan:

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (perasaan percaya kepada Allah). Maka kedua orang tuanyalah yang menjadikan anak tersebut beragama yahudi, nasrani atau majusi…”

Melalui hadis tersebut jelas menunjukkan bahawa beriman kepada Allah adalah fitrah manusia. Oleh itu para ibu bapa perlu bertanggungjawab mengekalkan fitrah tersebut dengan menyuburkan keimanan tersebut kepada anak-anak sejak lahir lagi agar menjadi muda mudi yang mantap imannya dan tidak akan goyah oleh ideology dan anasir-anasir negatif. Jika fitrah itu tidak disuburkan dan dibiarkan akan lahirlah manusia yang berjaya dididik dengan pengaruh propaganda kaum kafir yang sesat.

Didikan ibu bapa

Didikan ibu bapa dan keluarga sangat berpengaruh dalam mengekalkan fitrah anak-anak.

Ibnu Jarir & Ibnul Mundzir meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a:

“Ajarkan anak-anak untuk taat kepada Allah, takut berbuat maksiat, dan suruhlah anak-anak mentaati perintah dan menjauhi larangan Allah. Kerana hal itu akan memelihara mereka & kamu dari api neraka”

Rasulullah bersabda:

“Didiklah anak-anak pada 3 hal ; mencintai nabi kamu, keluarganya, dan membaca Al-Quran. Sebab orang-orang ahli Al-Quran itu berada dalam lindungan singgahsana Allah pada hari tidak ada perlindungan selain daripada perlindunganNYA serta para nabi dan orang yang suci”

Banyak dari riwayat tokoh-tokoh Islam mewasiatkan agar mengajari anak-anak Al-Quran kerana ia adalah syiar Islam yang dapat menguatkan aqidah dan keimanan. Sehingga lisan mereka menjadi lurus, semangat mereka menjadi tinggi, hati menjadi tenang, air mata mereka menjadi berlinang dan iman serta keyakinan akan meresap di dalam jiwa mereka.

Didikan guru sesat…??

“Awak semua nanti selepas tamat sekolah jangan nak pakai tudung labuh. Nampak selekeh. Tapi pakai cantik-cantik, guna make-up baru cun…” pesan guru lelaki kepada anak muridnya.

“Saya tak suka pengetua, macam bagus je. Tapi dia tu dah jadi janda kan? Awak tau tak ape-ape citer pasal dia…?” Gosip panas cikgu bersama anak didiknya di kelas.

Daie cilik itu hanya terdiam…memikirkan pendidik di sekolahnya yang semakin jauh dari fitrah. Mereka hanya mengajar subjek yang diamanahkan tapi tidak benar-benar menghayati dan jauh sekali untuk mendidik. Segala yang dihemburkan itu menjadikan dia semakin bersemangat untuk dia meneruskan mujahadah bagi menolak pemikiran guru-guru tersebut. Alangkah indahnya jika semua guru-guru disekolahnya adalah ikhwah akhwat yang ditarbiyah.

Sekolah kontemporari di asaskan oleh sebahagian sekolah di timur & barat yang cuba menjauhkan pendidikan dari roh-roh iman & Islam tanpa mengambil berat soal hati yang perlu disirami dan dibajai dengan iman & taqwa. Tidak hairan anak menjadi sesat & rosak. Minda anak akan dipengaruhi secara bertahap sehingga mengarah kepada kekufuran, sekularisme dan murtad serta membencikan Islam. Golongan yang dengkikan Islam pula akan mengajar anak-anak Islam fakta yang salah seterusnya tertanam dalam minda dan mengelirukan anak-anak.

Menurut Al-Syeikh Rasyid Ridha:

“Tidak boleh sama sekali seorang anak yang lemah pengetahuan agama dihantar ke tempat pengajian yang berorientasikan pelajaran dan pendidikan bukan Islam kerana pendidikan ini akan merosakkan agama mereka. Justeru, perlulah bagi kita merenungt kembali tidakan keji para musuh yang cuba merosakkan aqidah anak-anak di sekolah berorientasikan buka Islam”

Oleh itu pada pendapat saya pilihlah institusi pendidikan yang berteraskan Islam untuk mendidik anak-anak.

Penutup

Ibn Khaldun berkata:

“Anak-anak mempelajari dengan cara mengikuti dan mencontohi lebih berbanding dengan cara nasihat & tunjuk ajar”

Anak-anak cenderung perbuat apa yang mereka lihat daripada apa yang mereka dengar. Sebagaimana kata nenek “Dari pandangan mata jatuh ke hati”. Sesungguhnya hati adalah penentu kepada kejernihan fitrah.

Selamat Mendidik!

2 comments:

dr.mujahidah berkata...

menarik post kali ini.. suka sekali ayat2 yang di letakkan berserta siapa tokoh2 nya

adik berkata...

alhamdulillah,,akhrnya update jg akk ana ni.wlupn sibuk dgn kerjaya n naufal y cumel tuu..terus gencar dlm mencoret kata2..bak kata mujahidah dakwah itu bukan bermusim..smoga hasilnya bermanfaat kpd si pmbaca ^^ TAKBIR!!

Catat Ulasan