Pages

Photobucket
Dan ingatlah ketika Luqman berkata kepada anaknya, di wakttu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.” ( Surah Al-Luqman : 13)

Khamis, 28 Oktober 2010

Tarbiyahlah anak semasa kandungan...


Al Ghazali pernah mengatakan:


"Anak adalah amanah ibu bapa. Hatinya masih suci ibarat permata yang mahal harganya. apabila ia dibiasakan dengan didikan yang baik, maka ia akan membesar dengan sifat-sifat baik & akan bahagia di dunia & akhirat. Sebaliknya jika ia dibiasakan dengan tradisi-tradisi buruk & tidak dipedulikan seperti haiwan, maka ia akan hancur & binasa"


Pengalaman ku mengandungkan anak pertama bukanlah sesuatu yang mudah. Pelbagai perasaan yang menerpa hati ku, rasa takut, gembira, belum bersedia dan pelbagai lagi. Aku mula mencari buku-buku berkaitan untuk dibaca sebagai persediaan dan bertanya kepada orang yang berpengalaman. Semasa tempoh hamil, aku menyedari banyak perubahaan yang berlaku dan tanpa ku sedari emosi ku juga tidak menentu...


Pengaruh emosi ibu


Menurut Ashley Mentagu dalam buku 'Human Heredity' emosi ibu sangat mempengaruhi proses perkembangan struktur dan jiwa janin. Perubahan emosi ibu akan meransang perubahan kimia dalam badan seterusnya mengganggu perkembangan janin. Gangguan emosi ibu pada 10 minggu pertama boleh merisikokan melahirkan bayi cacat.


Semasa hamil, kebanyakkan ibu suka bertindak di luar kebiasaan kerana hormon yang tidak stabil dan tingkah lakunya juga tidak stabil. Seperti mengidam buah masam, makanan pelik, tidak boleh bau nasi, cepat marah, mudah menangis tanpa sebab dsb. Perubahan emosi yang berlaku seharusnya disedari oleh ibu hamil dan cuba mengambil langkah positif agar tidak terikut-ikut dengan emosi.


Sungguh unik ciptaan Allah. Allahu akbar 2x.. Semasa dalam kandungan bayi telah boleh berfikir, mendengar dan ada perasaan. Jika ibu bersedih, bayi dalam kandungan turut akan merasa kesedihan, jika ibu marah, benci, gembira, bayi dalam kandungan akan turut merasakan. Sekiranya kandungan di cabar dengan sesuatu yang kurang selesa, ia akan bertindak balas.


Kandungan yang berumur 6 bulan ke atas, emosi ibu lebih diambil perhatian. Apabila ibu sering mengalami perasaan takut, janin akan bergerak keras dan kuat bergerak. Keadaan ini akan melahirkan anak yang kasar, cepat marah, gemar menagis, sukar makan dan akan mengalami kencing malam pada usia remaja.


Kandungan yang berumur 6 bulan ke atas juga sudah giat meningkatkan daya ingatannya dan berpotensi menyerap pembelajaran. Pengalaman awal kandungan akan menentukan watak dan personaliti anak yang bakal dilahirkan kelak. Ini kerana bayi dalam kandungan tidak boleh menepis pengaruh dari luar dan pengalaman emosi ibu. Melalui pengalaman bersama para ibu, kebanyakan mereka tidak menafikan, kebanyakkan anak berperwatakan dan berpersonaliti sebagaimana mereka semasa hamil. Jika semasa hamil ibu sentiasa beremosi marah, akan melahirkan anak yang pemarah.


Kesimpulannya


Wahai para ibu, melalui pengalaman kehidupan kita yang lepas hingga hari ini, mungkin kita bukanlah seorang insan yang baik, bukan dari didikan yang baik, tapi tak salah untuk kita berubah berusaha menjadi insan yang terbaik samada sebagai hamba Allah, anak, isteri, rakan dan ibu atau bakal ibu. Bagi ibu dan bakal ibu didiklah anakmu semasa dalam kandungan kerana Allah telah memberi kemudahan kepada kita di kurniakan anak dalam kandungan yang mudah untuk ditarbiyah dan akan membantu menggilapkan lagi potensi dan peribadinya selepas dilahirkan nanti.


Antara amalan yang mesti dibuat ialah:
1. Jaga mutabaah.
2. Banyakkan melakukan perkara yang mendekatkan diri kepada Allah.
3. Banyakkan berdoa.
4. Taat perintah Allah dan menjauhi larangannya.
5. Buang segala perasaan buruk dan positifkan diri sendiri.
6. Banyakkan membaca buku bermanfaat.
7. Elakkan konflik jiwa dan banyak bertenang.
8. Banyakkan istirehat & tidur yang cukup terutama waktu malam.
9. Banyakkan berkomunikasi, menasihati, bercakap perkara yang baik kepadanya.
10. Biasakan perdengarkan ayat quran dan zikir.
11. Jaga pemakanan dan jangan biarkan perut kosong. Makan madu, kismis dan kurma setiap hari.


Semoga kita jadi ibu mithali dan melahirkan anak soleh melahirkan mujahid penyambung perjuangan Rasulullah..TAKBIR!

0 comments:

Catat Ulasan