Pages

Photobucket
Dan ingatlah ketika Luqman berkata kepada anaknya, di wakttu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.” ( Surah Al-Luqman : 13)

Ahad, 6 Februari 2011

Anak umi demam ye sayang..


Demam sangat sinonim dengan si kecil. Baru-baru ini, si kecil itu sering demam. Kemudian melarat hingga ke batuk dan selesema. Telah beberapa kali merujuk si kecil itu ke klinik. Apa yang dokter boleh lakukan ialah buat pemeriksaan samada si kecil itu benar-benar demam atau tidak. Kemudian lihat ke kerongkongnya dengan mengatakan tekaknya ada sedikit bengkak.


Bagi ubat..

Kemudian diberi ubat. Si umi yang tidak alim mengenai rawatan untuk si anak hanya mengikut sahaja kata dokter. Bagi ubat, dan bagi ubat. Hati juga tidak tenteram, masakan anak sekecil ini sudah diberi ubat yang semestinya ada kandungan bahan kimia. Namun untuk melihat si kecil itu sihat kembali, diteruskan juga beri ubat.

Ubat antibiotic turut diberi, tapi kerana kejahilan, si umi ini hanya beri kadang-kadang sahaja antibiotic itu kerana tidak mahu si kecil terlalu bergantung dengan ubat…Rupa-rupanya antibiotic itu perlu diberi secara berterusan. Jika berikan secara tidak tetap, virus itu tidak akan terkesan lagi dengan antibiotic tersebut. Maka umi berhentikan terus dari beri antibiotic tersebut.

Selepas beberapa hari, keadaan si kecil masih biasa dan tiada perubahan. Terutama apabila si kecil itu tidur, dia sedikit berdengkur dan seakan sukar untuk bernafas. Mungkin hidungnya tersumbat. Hati ibu mana tidak risau dengan keadaan anak yang masih belum sembuh dari demamnya. Lalu si umi mengambil keputusan untuk ke hospital pakar kanak-kanak dengan harapan mendapat rawatan yang lebih efektif lagi.

Menurut dokter si kecil hampir menghidap asma. Pergh..risaunya hati Allah yang tahu. Dokter berikan ubat lagi. Si kecil ini asyik di sogok dengan ubat sahaja. “Boleh ker asyik makan ubat jer ni…?” bisik hati ini. Ubat terus diberikan kepada si kecil, malah keadaan batuk dan selesemanya semakin teruk. Susu juga tidak mahu diminumnya. Berat badan si kecil pula semakin merosot. Risau lagi…

Balik kampung

Apabila pulang ke kampung si kecil semakin tidak selesa dan kerap menangis. Si atuk juga jadi risau melihat cucunya yang kurang sihat lalu di bawa si kecil bertemu mak bidan untuk di rawat. Menurut mak bidan, kahaknya sangat banyak. Sangat bahaya jika bayak terkumpul di peparu. Dengan lafaz bismillah, kerongkongnya di jolok agar si kecil itu memuntahkan kahaknya. Memang banyak kahak yang keluar. Si kecil itu terus menangis. Hibanya rasa hati. Kemudian di urut seluruh badan si kecil itu. Selepas usai semuanya, mak bidan berpesan agar umi sendiri perlu menjolok kerongkong si kecil jika kahaknya bertambah lagi.

Mak bidan bekalkan sarung tangan agar umi gunakannya untuk mengeluarkan kahak dari si kecil. Selain itu turut di pesannya agar si umi sedut keluar mukus dari hidung si kecil untuk mengurangkan selesema dan kahak. Menurut mak bidan, bayi tidak sesuai makan ubat lagi. Dia kelihatan kesal kerana sesetengah dokter hanya sogokkan bayi dengan ubat semata-mata. Menurutnya lagi jika benar-benar teruk keadaan kesihatan si kecil itu, barulah diberikan ubat.

Biasalah hospital dan klinik swasta, memang akan berikan ubat semata-mata untuk melakukan ubat mereka dan dibayar mahal. Akhir sekali mak bidan berpesan, bagi minuman madu kepada si kecil untuk menambahkan kesihatan dan mengurangkan kesakitan si kecil.

Di rumah, umi lakukan semua yang di suruh oleh mak bidan. Alhamdulillah, si kecil itu bertambah sihat dan ceria. Umi juga telah suapkan makan sikit-sikit. Susu pun semakin kerap di minumnya. Slesema dan batuk-batuk juga telah hampir tiada. Alhamdulliah, anakku bertambah sihat dan ceria. Terima kasih Allah.

Kesimpulan


Kanak-kanak bawah setahun sangat tidak sesuai di berikan ubat. Melainkan jika benar-benar keadaannya teruk, barulah diberi ubat. Amalkan si kecil dengan minum madu dan bacakan doa penawar untuknya agar dia sentiasa sihat. Jangan geli hisap keluar hingus dari hidungnya dan jangan takut buang sendiri kahak si kecil dengan tangan. Tapi pastikan guna sarung tangan yang tidak terdedah dan benar-benar bersih.Yang paling penting sekali, jaga kebersihan diri, si kecil, rumah dan sekelilingnya. Banyak doa dan tawakal agar si kecil di kurniakan kesihatan yang sempurna.

3 comments:

dr. mujahidah berkata...

saman doktor.. hehe

adeq berkata...

antibiotik WAJIB habiskan.if x virus / bact akan serang sistem imun badan.

macam orang la if tengah lawan kasi perang sampai habisan if x akan kena serang balik.

tq atas ingatan ana sedang selesema terbaca post akak baru teringat belum minum madu lagi.

if ana ngadu kat maka ana mesti dia cakap "x minum madu la tu".hehe pandai mak saya nhe.

adik berkata...

nak makan madu jugaklah mcm naufal letak dlm botol susu

Catat Ulasan